Jak založit: vinotéku

Jak založit: vinotéku

Víno ze supermarketu, nebo přímo od vinaře? Na to, co je lepší, se můžeme dívat různě a z mnoha pohledů, ale každopádně platí, že každý, kdo si už kdy našel toho "svého vinaře", rozhodně umí ocenit i onen kousek příběhu, který si společně s lahvinkou dobrého moku přinese domů.

Že je prodej a distribuce vína i pro mnoho vinařů zajímavý byznys, o tom není pochyb. Pokud i vy uvažujete o distribuci vlastních vín nebo zvažujete otevření vlastní vinotéky za účelem prodeje vín od osvědčených soukromých vinařů, máme pro vás několik tipů, jak na to.

V první řadě platí, že pro provoz vinotéky se vyžaduje oprávnění v oboru "Maloobchod/velkoobchod". V případě, že prodej plánujete spojit také s ochutnávkami vína, budete nadále potřebovat také oprávnění v oboru "Hostinská činnost". V tomto případě však mějte na paměti, že hostinská činnost patří mezi vázané živnosti, takže v případě registrace takového oprávnění na živnostenském úřadě budete povinni prokázat se příslušným vzděláním či několikaletou praxi v oboru. Tuto podmínku však dostatečně splníte i tím, že při žádosti o udělení živnosti určíte svého garanta - tedy osobu, která tyto podmínky splňuje místo vás, a tím se vám za vaše podnikání "zaručí".

Prostory, ve kterých chcete svou vinotéku provozovat, je potřeba mít k tomuto účelu zkolaudované. Pro tyto účely je vyžadováno stanovisko hygienické stanice pro provoz potravinářské provozovny. Hygiena uděluje povolení na základě žádosti, ve které budete vyzváni k nastínění informací týkajících se vašeho podnikatelského záměru a vybavení provozovny. Podrobné pokyny k žádosti naleznete zde.

Před přímým zahájením své činnosti je dále třeba provést oznámení na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Oznámení se provádí na předepsaném formuláři, který je ke stažení zde.

Pro výrobce a distributory vlastních vín je pak potřeba vzít v úvahu další povinnosti, které jsou stanoveny příslušnými předpisy EU a jejichž splnění je spojeno s dalšími administrativními nároky. Jedná se především o povinnost vedení evidenčních knih - která se po novele zákona o vinohradnictví a vinařství aktuálně vztahuje i na obchodní zprostředkovatele - a každoroční prohlášení o sklizni, o produkci a o zásobách. Prostřednictvím těchto nařízení se EU snaží regulovat a chránit celoevropský trh s vínem a ve finále také všechny konečné spotřebitele.

Od administrativních povinností jsou oproštěni pouze tzv. "malí vinaři" - kteří v oblasti vinařství nepodnikají, ale pojímají tuto činnost jako tradičně spojenou s krajinou, ve které žijí. Pokud nebudete vína uvádět přímo na trh, ale pouze prodávat ke spotřebě přímo ve sklepě, povinnost vedení evidenčních knih, stejně jako prohlášení o sklizni a produkci se na vás nevztahuje. Jedinou povinností každého vinaře je každoroční zasílání prohlášení o zásobách.

Pokud naopak distribuci a prodej vinařských produktů plánujete, je potřeba mít na paměti, že také coby obchodníci budete povinni vždy zajistit jejich identifikovatelnost a sledovanost. Při uvádění do oběhu v rámci Unie je specifickým právním předpisem stanovena povinnost opatřit je úředně schváleným průvodním dokladem, který musí produkty doprovázet. Platí tedy, že by neměl být dodáván dodatečně, jak bývá častou praxí u mnoha ostatních potravin. Všechny náležitosti průvodního dokladu jsou i z hlediska zákona z důvodu kontroly trhu a ochrany spotřebitelů velmi podrobně specifikovány a konkrétní informace k nim naleznete zde.

Obecně také platí, že v případě provozování vinotéky pro vás bude z hlediska míry administrativní zátěže důležitým kritériem, zda podnikáte v režimu velko-, nebo maloobchodním. Na maloobchodníky - tedy prodejce, u nichž množství vína prodaného konečnému spotřebiteli za 1 vinařský rok nepřevyšuje 1000 hektolitrů - se totiž například nevztahuje povinnost vedení evidenčních knih. Z povinnosti vedení evidence jsou vyňaty také ti, kteří prodávají nápoje pouze ke spotřebě přímo na místě, jako např. restaurace a vinárny.

Začíná-li vaše obchodní činnost již u samotné výroby, stáčení a následné distribuci vinařských produktů do prodeje, budete povinni řídit se také aktuálním nařízení Evropského parlamentu a Rady EU ohledně řádného označování produktů. Také tato pravidla jsou velmi úzce specifikována a zahrnují především údaje o druhu výrobku, názvu provenience a stáčírny či přímo výrobce nebo dovozce. Přesná pravidla se vztahují také na označení produktů tradičními názvy či na chráněná označení původu. Podrobná pravidla naleznete zde.

Živnostenské oprávnění k uvedeným živnostem můžete získat bezplatně online na www.ZalozFirmu.cz. S konkrétními dotazy ohledně Vaší živnosti se můžete obrátit na naši bezplatnou poradenskou linku zde.